Op zaterdagavond 14 oktober 2017 organiseert de Palm Music Foundation een uniek concert voor 2 piano's. Uitvoerende pianisten zijn het bekende pianoduo Martijn en Stefan Blaak. De aanvangstijd van het concert is 20.00h, de inlooptijd is vanaf 19.30h

Op het programma staan een aantal unieke en schitterende composities voor twee piano's van Jacobo Palm (1887-1982), Robert Rojer (1939) en Wim Statius Muller (1930) uit Curašao. Daarnaast zullen de broers Martijn en Stefan Blaak nog een aantal andere wervelende werken spelen van Carlos Guastavino (Las Ni˝as uit zijn "Tres Romances Argentinos"), Aaron Copland (danza de Jalisco), Darius Milhaud (o.a. zijn beroemde Brasileira), Maurice Ravel (La Valse), William Bolcom (Recuerdos) en Louis Moreau Gottschalk (The Banjo).

Kaartjes Ó 20 euro per kaartje kunnen worden besteld door overmaking van 20 euro per kaartje op rekeningnummer NL58 INGB000 5384222 van de ING bank, t.n.v. stichting Palm Music Foundation onder vermelding van "Concert Paleiskerk ".

Let wel: er zijn maar 120 zitplaatsen, het concert is daarom mogelijk snel uitverkocht!

Op zondagmiddag 8 januari 2017 vindt er op initiatief van de Palm Music Foundation een concert met pianist Marcel Worms plaats in het Concordiatheater in Enschede. De aanvangstijd van het concert is 16.00h.
Op het programma staan sprankelende Caribische dansen voor piano met composities uit Cuba (Ignacio Cervantes), Venezuela (Teresa Carre˝o), BraziliŰ (Francisco Mignone), Curašao (o.a. Joseph Sickman Corsen, Wim Statius Muller en leden van de muzikale Palm dynastie: Jan Gerard Palm, Rudolf Palm, Jacobo Palm, Albert Palm en Edgar Palm) en Aruba (Padu Lampe).

Kaartjes Ó 15 euro per kaartje kunnen worden gekocht via de website van het Concordia Theater in Enschede.

Op zaterdagavond 26 November organiseert de Palm Music Foundation een benefietlezing met muzikale omlijsting in de Paleiskerk in Den Haag. Het onderwerp van de lezing betreft het unieke Curašaose culturele weekblad "Notas y Letras", dat verscheen in de periode 1886-1888. Dichters, schrijvers en componisten uit Curašao, Venezuela, Colombia, Santo Domingo en Puerto Rico publiceerden hun gedichten, novellen en composities in dit weekblad.

De lezing zal worden gegeven door Joop Halman, voorzitter van de Palm Music Foundation en de muzikale omlijsting wordt verzorgd door de bekende sopraan Tania Kross en pianist Marcel Worms. De opbrengst van de benefietlezing met muzikale omlijsting is bestemd voor het jeugd leerorkest op Curašao. Verdere details over tijdstip, toegangsprijs etc. zijn te vinden in de flyer.

Op zaterdag 7 mei 2016 organiseert de Palm Music Foundation in samenwerking met het Cultureel Centrum Curašao, een hommageconcert met composities van Albert Palm (1903-1958). Het concert vindt plaats in de "Akademia di M˙sika Edgar Palm" te Emmastad op Curašao. De aanleiding is het uitbrengen door de Palm Music Foundation van een pianobundel met de composities van Albert Palm. Het hommageconcert begint met een bijdrage van de politieharmonie die in de buitenlucht een tweetal marsen van Albert Palm zal spelen. Ook de pianisten Robert Rojer, Randal Corsen, Enrico Henriquez en Esther Cheri zullen composities van Albert Palm uitvoeren. Tenslotte zal het orkest van de muziekschool onder leiding van Enrico Henriquez een aantal liederen uit de liederenbundel "Ban Kanta" spelen.
De inloop is vanaf 16.30h met muziek gespeeld door de Politieharmonie. Om 17.00h begint het officiŰle gedeelte van het concert.

Danzas Caribe˝as in Maastricht

Op zondagmiddag 20 maart 2016 vindt er op initiatief van de Palm Music Foundation een pianoconcert plaats in de Spiegelzaal van "La BonbonniŔre" in Maastricht. De aanvangstijd van het concert is 15.00h. Het adres van La BonbonniŔre is: Achter de Comedie 1, 6211 GZ Maastricht.
Op het programma staan Caribische dansen voor piano met composities uit Cuba (Ignacio Cervantes), Venezuela (Teresa Carre˝o), BraziliŰ (Francisco Mignone) en Curašao (o.a. Joseph Sickman Corsen, Robert Rojer, Wim Statius Muller en leden van de muzikale Palm dynastie: Jan Gerard Palm, Rudolf Palm, Jacobo Palm, Albert Palm en Edgar Palm).
Pianist Marcel Worms gaf concerten in Europa, in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en in het Midden- en Verre Oosten. Hij is goed bekend met het Latijns-Amerikaanse en Caribische repertoire. Zo verscheen van hem in 2002 een CD met tango's, in 2013 een CD met muziek van de Braziliaanse componist Francisco Mignone en in 2015 de CD "Danzas Caribe˝as". De CD "Danzas Caribe˝as" kwam na verschijnen al vrij snel in de Libris Top 10 van Klassieke Muziek. Kaartjes Ó 20 euro per persoon kunnen worden gekocht aan de kassa van de Spiegelzaal van La BonbonniŔre of vooraf worden besteld via de website van het Theater aan het Vrijthof.

Op zondagochtend 13 september 2015 organiseert de Palm Music Foundation in samenwerking met de Maduro Music Foundation een concert in La Belle Alliance in het Avila Hotel op Curašao. Het concert vindt plaats ter gelegenheid van de uitgifte door de Palm Music Foundation van een pianobundel met de composities van de musicus-medicus-componist Robert Rojer (1939). Tijdens het concert zullen de talentvolle pianisten Rudsel Cameron, Randal Corsen, Johnny Kleinmoedig, Wim Statius Muller en Carolina Nicolaas composities spelen van Robert Rojer. Het gaat om door hem geschreven danzas en om walsen die geschreven zijn voor de uitvoering door ÚÚn of voor twee piano's

Concertenreeks met Sefardische synagogale muziek uit Curašao.
Binnen het kader van de tentoonstelling Joden in de Cariben die van 30 januari tot 15 juni 2015 plaatsvindt in het Joods Historisch Museum in Amsterdam, vindt er in samenwerking met de Palm Music Foundation een concertenreeks plaats met Sefardische synagogale muziek uit Curašao. De concerten vinden plaats in de synagogen van respectievelijk Groningen (18 maart), Alkmaar (23 maart), Maastricht (25 maart) en een afsluitend kaarslichtconcert op 26 maart in de Portugese synagoge van Amsterdam. Alle concerten starten om 19.30h. Uitvoerende musici zijn de bariton Avery Tracht, chazan en spiritueel leider in de Synagoge MikvÚ Israel-Emanuel op Curašao en de bekende Nederlandse pianist Marcel Worms. De liederen worden afgewisseld met stukken voor pianosolo, gecomponeerd door Joods-Curašaose componisten en Curašaose componisten die een speciale band hebben gehad met de Joodse gemeenschap op Curašao.
Het programmaboekje bevat naast het programma ook een toelichting over de geschiedenis en de ontwikkeling van de Sefardische synagogale muziek op Curašao.

Op initiatief van de Palm Music Foundation is op 11 januari 2015 de CD "Danzas Caribe˝as, classical salon music from Curašao, Cuba and Venezuela" uitgebracht. De CD met ook een begeleidend muziekboekje bevat 38 door Marcel Worms gespeelde pianocomposities van Curašaose componisten zoals Jan Gerard Palm, Jules Blasini, Joseph Sickman Corsen, Rudolf Palm, Jacobo Palm, Albert Palm, Edgar Palm, Robert Rojer en Wim Statius Muller, de Cubaanse componist Ignacio Cervantes en de Venezolaanse componiste Maria Teresa Carre˝o.
Pianist Marcel Worms. gaf concerten in Europa, in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en in het Midden- en Verre Oosten. Hij is goed bekend met het Latijns-Amerikaanse en Caribische repertoire. Zo verscheen van hem in 2002 een CD met tango's en in 2013 een CD met muziek van de Braziliaanse componist Francisco Mignone. Voor zijn laatste CD "Baltische zielen" kreeg hij in het dagblad Trouw vijf sterren toegekend en een "10" in het muziektijdschrift "Luister".

Ge´nteresseerden in Nederland kunnen de CD "Danzas Caribe˝as" bestellen door het overmaken van 18 euro (15 euro voor de CD en 3 euro aan verzendkosten) naar rekeningnummer NL58INGB0005384222 van de ING Bank ten name van de stichting Palm Music Foundation te Hilversum, onder vermelding van "CD Danzas Caribenas" Vergeet niet om ook het adres te vermelden waar u de CD bezorgd wilt hebben! Op Curašao is de CD vanaf 1 februari 2015 te koop bij Mensing's Caminada.

Vanwege de grote belangstelling zal het pianoconcert "Danzas Caribe˝as" van 7 september jl. worden herhaald op zondagmiddag 11 januari 2015 vanaf 15.00h in de concertzaal van het BethaniŰnklooster, Barndesteeg 6b te Amsterdam. De kaartverkoop vindt plaats via de website van het BethaniŰnklooster.

Diverse van de uit te voeren werken zijn afkomstig uit het Curašaose tijdschrift "Notas y Letras". "Notas y Letras" verscheen in de periode 1886-1888 en had een uitstraling in het hele Caribische gebied. Schrijvers, dichters en componisten uit Venezuela, Puerto Rico, Colombia, Santo Domingo en Curašao publiceerden hun gedichten, novelles en composities in dit culturele tijdschrift.
Op het programma staan naast Teresa Carre˝o uit Venezuela en Ignacio Cervantes uit Cuba, composities van Jan Gerard Palm, Jules Blasini, Joseph Sickman Corsen, Rudolf Palm, Jacobo Palm, Albert Palm, Edgar Palm, Robert Rojer en Wim Statius Muller.

Pianist Marcel Worms gaf concerten in Europa, in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en in het Midden- en Verre Oosten. Hij is goed bekend met het Latijns-Amerikaanse en Caribische repertoire. Zo verscheen van hem in 2002 een CD met tango's en in 2013 een CD met muziek van de Braziliaanse componist Francisco Mignone.Voor zijn laatste Cd "Baltische zielen" kreeg hij in het dagblad Trouw vijf sterren toegekend en een "10" in het muziektijdschrift "Luister".

Op initiatief van de Palm Music Foundation vindt op zondagmiddag 7 september 2014 vanaf 15.00h een pianoconcert "Danzas Caribe˝as" plaats in de concertzaal van het BethaniŰnklooster, Barndesteeg 6b te Amsterdam.

De kaartverkoop start op 1 augustus en vindt plaats via de website van het BethaniŰnklooster.

Diverse van de uit te voeren werken zijn afkomstig uit het Curašaose tijdschrift "Notas y Letras" en worden op 7 september voor de eerste keer in Nederland uitgevoerd. "Notas y Letras" verscheen in de periode 1886-1888 en had een uitstraling in het hele Caribische gebied. Schrijvers, dichters en componisten uit Venezuela, Puerto Rico, Colombia, Santo Domingo en Curašao publiceerden hun gedichten, novelles en composities in dit culturele tijdschrift.

Pianist Marcel Worms gaf concerten in Europa, in Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en in het Midden- en Verre Oosten. Hij is goed bekend met het Latijns-Amerikaanse en Caribische repertoire. Zo verscheen van hem in 2002 een CD met tango's en in 2013 een CD met muziek van de Braziliaanse componist Francisco Mignone.Voor zijn laatste Cd "Baltische zielen" kreeg hij in het dagblad Trouw vijf sterren toegekend en een "10" in het muziektijdschrift "Luister.

In het Antilliaans Dagblad van dinsdag 9 september is een recensie van het concert opgenomen.

In 2012 is een heruitgave tot stand gekomen van de muziekbundel met 66 pianocomposities van Jacobo Palm (1887-1982). In 1980, toen Jacobo Palm al 92 jaar was, zijn deze composities uitgegeven als Obras de Jacobo Palm, Album para piano. De handgeschreven composities had Jacobo ooit aan zijn kleindochter geschonken. Als eerbetoon aan haar grootvader werden ze gedrukt zodat een groter publiek daar gebruik van kon maken. Jacobo Palm heeft de drukproeven nog zelf gecontroleerd. De publicatie was een groot succes en beleefde ook een tweede druk. Dertig jaar na zijn overlijden blijkt er nog altijd veel belangstelling te zijn voor deze composities. De heruitgave is voorzien van een introductie, een biografie van de componist en een toelichting bij de afzonderlijke composities.

Tevens is ook een project tot stand gekomen om 17 door Jacobo Palm gespeelde en door Thomas Henriquez in de periode 1950-1952 opgenomen 78 toerenplaten te digitaliseren en op CD uit te brengen. Zie hiervoor de rubriek Verkoop.

In april 2012 vonden de opnames plaats voor een CD met 18 pianocomposities van Rudolf Th. Palm welke worden gespeeld door Robert Rojer. De CD werd uitgebracht door Maduro Music Foundation.

In samenwerking met het Muziek Centrum Nederland zijn 140 terug gevonden partituren van Rudolf Theodorus Palm gedigitaliseerd. De pianobundel bevat 75 werken (in de laatste twee werken in de pianobundel heeft zijn zoon de musicus Edgar Palm verschillende tumba's van Rudolf samengebracht). Daarnaast zijn er de liederen en verder ook een aantal werken voor ensemble en voor filharmonisch orkest. Maar bij diverse van de pianocomposities bleek naderhand dat er stukken ontbraken. Deze zijn wel gedigitaliseerd maar niet opgenomen in de bundel.

De muziekbundel Obras para Piano met de pianowerken van Rudolf Theodorus Palm (1880-1950) is inmiddels verkrijgbaar via de webshop van Donemus. De bundel kan via deze website worden gedownload maar is ook in gedrukte vorm te bestellen.

Inmiddels zijn ook de liederen van Rudolf Th. Palm als een afzonderlijke zangbundel gereed gekomen welke eveneens beschikbaar is op de website van Donemus.

Op 27 juli 2010 boden de Inspecteur van de muziek van de Krijgsmacht, de heer P.J.P.M. (Pieter) Jansen, en de dirigent van de Koninklijke Militaire Kapel Johan Willem Friso, de heer A. (Arnold) Span een eerste exemplaar van de door hun opgenomen CD met muziek van Jan Gerard Palm aan de huidige gevolmachtigde minister van de Nederlandse Antillen de heer mr. M. van der Plank en aan zijn voorganger, de huidige consul-generaal in BraziliŰ de heer P. Comenencia. Het Antilliaans Dagblad berichtte daarover op vrijdag 6 augustus 2010.

Op 30 mei 2010 om 12.00 uur organiseerde de Palm Music Foundation in het Concordia Theater aan de Oude Markt 15 te Enschede een lenteconcert met op het programma werken van Caribische Klassieke componisten uit de 18e en 19e eeuw. Het virtuoze duo, Mariana Hutchinson Siemers (viool) en Maureen Wong (piano) speelden werken van o.a. JosÚ White Lafitte (1836-1918) uit Cuba, Joseph Boulogne, le Chevalier de Saint-George (1739-1799) de "Zwarte Mozart" uit Guadeloupe, de "Cubaanse Nederlander" Hubert de Blanck (1856-1932) en Jan Gerard Palm (1831-1906) uit Curašao. Zie ook de aankondiging van het concert.

Onder de titel "Mozart uit Guadeloupe en Bach uit Curacao" heeft het dagblad Tubantia (dagblad van de provincie Overijssel) in haar kunstrubriek uitgebreid aandacht besteed aan het concert. Een korte samenvatting van het artikel en ook de fantasie Zaira van Jan Gerard Palm zijn te zien / beluisteren op de website: www.twenteuitdekunst.nl.

Een recensie is inmiddels verschenen in het Antilliaans Dagblad van dinsdag 1 juni 2010.

Het concert is te zien op de website van Nosteve; en klik dan op Lenteconcert Caribische Klassieke Meesters

In de week van 7 t/m 11 december 2009 hebben in de kazerne te Assen de opnamen plaatsgevonden voor een CD met composities van Jan Gerard Palm, gespeeld door de Koninklijke Militaire Kapel "Johan Willem Friso" uit Assen onder leiding van Arnold Span. De CD bevat een selectie van de muziek die Jan Gerard Palm schreef voor de muziekkapel van de Stedelijke Schutterij op Curašao. De CD komt met een uitgebreide toelichting.

De CD kan bij onze stichting worden besteld. Zie hiervoor de rubriek Verkoop.

In de week van 8 november 2009 verzorgen Jeroen van der Wel (viool) en Bas van Bommel (piano) op uitnodiging van Nic Moller van La Belle Alliance in het Avila Hotel op Curašao twee concerten met werken van Beethoven, Enescu, Debussy, Tartini en natuurlijk ook Jan Gerard Palm. De concerten zullen plaatsvinden op donderdagavond 12 november en op zondagochtend 15 november. Voor het programma en een CV van beide musici alsmede ook een beknopte uitleg over de componisten en de gespeelde werken zie het programmaboekje en de affiche. Naast beide concerten verzorgen de musici speciaal voor de schooljeugd op Curacao ook een concert, dat zal plaatsvinden op vrijdagochtend 13 november in het paleis van de gouverneur. De concerten zijn een initiatief van de Palm Music Foundation en zijn mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Avila Beach Hotel, het Prins Bernhard Cultuurfonds Nederlandse Antillen en Aruba en de KLM.

Op vrijdag 27 februari 2009 was het NMI gastheer t.b.v. een presentatie voor de muziekvakpers en genodigden over het leven en werk van Jan Gerard Palm en was georganiseerd door het NMI (Nederlands Muziek Instituut) in samenwerking met het KITLV (Royal Institute of Southeast Asian and Caribbean Studies), Broekmans en Van Poppel (een uitgeverij van bladmuziek) en op initiatief van de Stichting Palm Music Foundation, De presentatie vond plaats in de aula van de Koninklijke Bibliotheek in Den Haag.

Frits Zwart, directeur van het NMI, opende de middag waarbij hij de hoop uitsprak dat het de initiatiefnemers nog zou lukken om een groot deel van de originele bronnen boven water te krijgen en beschikbaar te stellen via het NMI. Zwart gaf vervolgens het woord aan Margaret Krill die in haar lezing de muziek van Palm plaatste binnen een internationale context.

Vervolgens werd door professor Joop Halman (een achterachterkleinzoon van de componist) ingegaan op leven en werk van deze muzikale patriarch en de door Broekmans en Van Poppel uitgegeven bundel met 115 composities van Palm. Een eerste exemplaar van deze uitgave werd aangeboden aan de heer Paul Comenencia, de gevolmachtigde minister van de Nederlandse Antillen.

Na afloop van de presentatie in de aula speelden Jeroen van der Wel (viool) en Bas van Bommel (piano) in de foyer een viertal werken (fantasieŰn en serenades) voor piano en viool van Jan Gerard Palm waarbij duidelijk werd dat het hier om heel eigen, Antilliaanse muziek gaat. Zowel Jeroen van der Wel als Bas van Bommel kunnen gerekend worden tot de meest veelbelovende en talentvolle musici van Nederland. zie ook de brochure.

Een orgelconcert op 14 januari 2009 door Eddy van Loon in de Fortkerk op Curacao. Tijdens dit concert speelt de heer van Loon ook een drietal werken van Jan Gerard Palm (1831-1906). Het betreft een door Jan Gerard Palm gecomponeerde Huwelijks Mars, een Kerk Mars en zijn Organo Solemne. Zie voor meer informatie onze nieuwsbrief op deze site.

CD-opname en uitvoering van de pianowerken van J.G. Palm, uitgevoerd door Robert Rojer. De Cd-opnamen vonden op 28/29 juli 2008 plaats in Gent. Dit project is volledig gesponsord door de S.E.L. Madurostichting op Curacao. De CD komt met een korte toelichting bij de muziek van Jan Gerard Palm.

Boek over leven en werk van J.G. Palm; dit boek is uitgegeven bij KITLV (Koninklijk Instituut voor Taal-, Land- en Volkenkunde)
boek
Het boek verschaft het bijzondere levensverhaal van deze veelzijdige musicus. Als dirigent verzorgde hij talloze uitvoeringen, heel vaak ook van zijn eigen composities. Zijn dansmuziek - walsen, mazurkaĺs, danzaĺs en tumbaĺs - toont zijn talent. Hiernaast schreef hij ook grotere werken voor orkest, voor piano en viool en voor diensten in de synagoge, de protestantse kerk en de vrijmetselaarsloge die frapperen door hun oorspronkelijkheid en, zoals al zijn werk, een eigen Curašaose identiteit uitdragen. Als een ware muzikale patriarch heeft Jan Gerard Palm zijn stijl en de traditie aan zijn vele leerlingen doorgegeven.
Dit boek is gebaseerd op veel nooit eerder gebruikte informatie uit archieven, interviews en oude publicaties. Tezamen met de talloze fotoĺs en afbeeldingen levert dit een informatief en boeiend boek op over de klassieke Curašaose muziek, die te lang is vergeten. De CD bij dit boek bevat een unieke selectie van de pianomuziek van Jan Gerard Palm.

Het eerste exemplaar van de CD en van het boek werd op 1 november 2008 na afloop van het Jan Gerard Palm Pianorecital aan H.M. Koningin Beatrix aangeboden.

aanbieding boek en CD aan H.M. Koningin Beatrix Boek en CD zijn verkrijgbaar:

In Nederland:
Het boek: "Jan Gerard Palm, Leven en werk van een muzikale patriarch op Curašao" van Johannes I.M. Halman en Robert A. Rojer, is uitgegeven bij het KITLV te Leiden (2008). ISBN 978 90 6718 333 8. In het boek is ook een cd opgenomen. Het boek kost 30 euro en kan gewoon besteld worden in de boekhandel of via de website van het KITLV (www.kitlv.nl).
De CD kan besteld worden door overboeking van Ç 16,90 (Ç 15 voor de cd en Ç 1,90 aan verzendkosten) op rekeningnummer 5384222 van de ING Bank, t.n.v. Palm Music Foundation per adres Boslaan 20, 1217 CV te Hilversum, onder vermelding van "CD-Palm" alsmede de adresgegevens van de besteller.

Op Curacao:
1. Het boek is te koop in de boekhandel op Curašao
2. De CD is te koop via de gebruikelijke verkoopkanalen op Curašao

Uitgifte van een muziekbundel met 115 van de partituren van Jan Gerard Palm Broekmans & Van Poppel. Deze uitgifte is mogelijk gemaakt met bijdragen van het Prins Bernhard Cultuurfonds in Nederland, het Prins Bernhard Cultuurfonds Nederlandse Antillen en Aruba, de Loge 653 English Constitution en de M.A.O.C. Gravin van Bylandt Stichting alsmede een bijdrage van de heer Ralph Palm. De bundel is ook te koop in de boekhandel op Curašao.

Verder hoopt de Palm Music Foundation ook de navolgende muziekprojecten te realiseren:

De uitgifte van een cd met muziek die Jan Gerard Palm geschreven heeft voor piano en viool. Dit project is nog in voorbereiding. Jeroen van der Wel en Bas van Bommel hebben zich enthousiast bereid verklaard deze composities uit te voeren en ook op te nemen.

De uitgifte van een cd met muziek die Jan Gerard Palm heeft geschreven voor diensten in de synagoge. Avery Tracht, verbonden als chazan aan de synagoge MikvÚ IsraŰl-Emanuel op Curacao zal de zangpartij voor zijn rekening nemen. Avery Tracht kreeg in 2007 een eredoctoraat van de Hebrew University in New York, voor zijn vertolkingen van Joodse religieuze muziek.

Diverse openbare muziekuitvoeringen met muziek van Jan Gerard Palm en ook andere belangrijke componisten van Antilliaanse Klassieke muziek.