Enthousiaste Palmiana in de Fort Kerk
door Norbert Hendrikse

In de stampvolle en warme Fortkerk werd zaterdagavond de derde Palmiana gehouden, een serie concerten opgedragen aan de Curaçaosche componist Jan Gerard Palm (1831-1906). Bij deze gelegenheid speelden de pianisten Livio Hermans en Johnny Kleinmoedig. De laatste met zijn combo. Ook de gitarist Jean-Jacques Rojer, begeleid door bassist Pierre Dunker was van de partij.

Livio Herman, geboren op Curaçao en jarenlang woonachtig in Nederland, bracht maar liefst dertien muziekstukken. Walsen, danza's, een mazurka en een mars, gecomponeerd door Jan Gerard (Jerry) Palm, Jean Bernard Antoine (Toni) Palm, Johan Antoine (John) Palm, Rudolph (Shon Dòdò) Palm, Jacobo (Shon Coco) Palm, Albert Palm, Edgar Palm, Anthony Palm en tenslotte Robert Rojer. Allemaal familieleden van de zeer muzikale Palm. Op het programma stonden ook diverse minder bekende, maar prachtige partituren.

De muziek van Hermans was technisch gaaf en prachtig om naar te luisteren, maar minder hartstochtelijk dan we bij eerdere optredens van hem gewend waren. Hij trad in 2006 in een concert in de Fort Kerk op, samen met Johnny Kleinmoedig, Wim Statius Muller en Robert Rojer. Dat was in het kader naar aanleiding van het boek: 'Waarom elf Antillianen knielden voor het hart van Chopin', geschreven door Jan Brokken. Livio Hermans heeft pharmacie gestudeerd, maar was op jonge leeftijd al bezeten van de Curaçaose muziek. Hij staat als zeer ervaren en als erkend internationaal pianist bekend en gaf in februari 1974 een recital van vijf series walsen, danza's en mazurka's in Centro Pro Arte.

De jonge gitarist Jean-Jacques Rojer, zoon van de bekende pianist Robert Rojer durfde het aan de moeilijke stukken van Jan Gerard Palm te spelen. Jean-Jacques is van huis uit meer jazz musicus, maar door zijn klassieke ervaring en met zijn echte Curaçaose 'jus' maakte hij het publiek wild enthousiast . Hij werd begeleid door de ook jonge bassist Pierre Dunker. De wals 'Sueno en la menor', de tumba 'Shi Marichi', de wals 'El Viejo moyo' en de tumba 'Jan Schorrenber en Marie' (wat een naam!) allemaal van Gerry Palm werden met succes vertolkt.

Na de pauze presenteerde Johnny Kleinmoedig zeven pianostukken van Gerry Palm, Shon Dòdò Palm en Edgar Palm, o.a. de ontroerende wals 'La despedida de Eliza', de pittige mazurka 'Sabroso' en de mazurka 'Stephen', door Edgar Palm opgedragen aan zijn kleinzoon Stephen Palm, die oogarts is op ons eiland.

Tot slot het optreden van Johnny Kleinmoedig & Combo met een wals, danzon, mazurka en een portpourri van tumba's van Gerry Palm. Edsel Provence (van de muziekschool) op kwarta, speelde mee bij een aantal nummers. En als toetje een verrassende 'jam session' waaraan alle musici meededen. Het publiek ging helemaal uit z'n dak en gaf een langdurige ovatie.

Foto: Solange Hendrikse

foto: Solange Hendrikse

Onderschrift: Aan de piano v.l.n.r. Johnny Kleinmoedig en Livio Hermans en naast hun 'Chino' Francees (kwarta). Daarachter zittend Edsel Provence (kwarta). Staande: Pierre Dunker (bas) en Jean-Jacques Rojer (gitaar).